Оцініть матеріал

Як навчити дитину читати по складах

Розповідаємо, як навчити дитину читати по складах та які завдання краще для цього виконувати

Як навчити дитину читати по складах

Читання по складах — один із ключових етапів оволодіння навичкою читання. Здавалося б, що може бути простіше: дитина знає букви, тож лишилося тільки поєднати їх у склади. Але на практиці все інакше. Батьки часто дивуються: «Як так? Є буква М, є буква А — разом має бути “МА”! Чому ж дитина не може це прочитати?» Але для дошкільника механізм злиття двох звуків у склад не є таким очевидним.

Поєднати окремі звуки в єдине звучання — складна когнітивна операція, яка вимагає певної зрілості слухового аналізу, уваги та мовленнєвого контролю. Є букви, а є звуки, які вони позначають, — і щоб навчити дитину читати склад, самим дорослим насамперед потрібно усвідомити цю різницю.

Далі важливо крок за кроком пояснити, як саме звуки зливаються у склади, та обрати вправи, що зроблять цей процес легким і природним.
Отож, з’ясуймо, як допомогти дитині навчитися читати по складах і які завдання стануть у цьому найефективнішими.

1. Вивчайте з дитиною звук як складову слова

Період засвоєння звуків і букв, які їх позначають, є надзвичайно важливим етапом в опануванні читання. Приділіть йому достатньо уваги, адже саме тут закладаються основи майбутнього успіху. Починайте з того, щоб дитина вчилася чути звуки у словах. Промовляйте знайомі слова й акцентуйте увагу на першому або останньому звуці (ттт – телевізор, ссс – сонце, ввв – велосипед - ддд). Такі вправи можна робити під час прогулянки чи гри вдома — у невимушеній атмосфері вони дають найкращий ефект.

Завдяки цьому дитина ще до знайомства з буквами починає сприймати слово як звукову структуру, що складається з елементів. Досвід показує, що діти, яких дорослі привчають виділяти звуки в словах ще до вивчення букв, опановують читання набагато швидше. Якщо ж дитина вже знає букви, але їй важко поєднати їх у склади, варто на деякий час повернутися до звукового аналізу слів, щоб укріпити слухове сприймання та допомогти відчути будову слова.

2. Навчайте дитину розрізняти голосні й приголосні звуки

Щоб навчитися читати, дитина має зрозуміти, що слова складаються зі звуків, а звуки — зі складів, у кожному з яких обов’язково є голосний звук. Тому перш ніж переходити до читання по складах, важливо, щоб дитина вміла відрізняти голосні від приголосних.

Пояснюйте це просто: голосні звуки утворюються лише за допомогою голосу й повітря, що вільно виходить із горла (саме тому вони й називаються «голосні»). Щоб дитина відчула це на практиці, можна провести маленький експеримент: прикладіть дзеркальце до рота й вимовте голосний звук — скло запітніє.

Приголосні звуки, натомість, утворюються з участю язика, губ чи зубів — тобто завдяки певним перешкодам на шляху повітря. Звертайте увагу дитини на ці відмінності, допомагайте спостерігати за рухами органів мовлення під час вимови. Так розвиватиметься не лише мовленнєвий апарат, а й фонематичний слух — здатність розрізняти звуки на слух.

Також переконайтеся, що дитина знає саме звуки, а не лише назви букв: м, а не ем; б, а не бе. Це важливий момент, який часто ускладнює процес злиття звуків у склади. Аналізуйте з дитиною, які звуки вона чує у слові, для цього скористайтеся завданнями. Опрацюйте з дитиною низку завдань на розуміння приголосних звуків та їхньої відмінності від голосних.

3. Почніть навчати читанню складів із закритого складу

Читання закритого складу (наприклад, ам, он тощо) є артикуляційно простішими для засвоєння. Починайте саме з них. Найдоступніший спосіб, що дозволяє показати дитині механіку читання такого складу, такий. Напишіть дві букви на відстані одна від одної (О — — — — М) і прочитайте повільно, тягнучи голосний звук. Потім поступово скорочуйте відстань між літерами й читайте швидше, доки не вийде склад (ОМ). Такий поступовий перехід допоможе дитині природно зрозуміти принцип злиття звуків.

А щоб зробити таке заняття цікавим, залучіть Розчитайка. Розчитайко — це герой дидактичного матеріалу, який легко створити власноруч — достатньо завантажити робочі аркуші, роздрукувати їх та виготовити за інструкцією. Разом з ним дитині буде веселіше читати свої перші склади.

4. Залучайте до занять цікаві завдання на розчитування

Коли прості закриті склади, будуть читатися з легкістю, залучайте завдання на розчитування і закритих, і відкритих складів. Обирайте цікаві незвичні варіанти матеріалів: почитайте із тигром, зеброю, гепардом того. Подібна добірка наповнить заняття користю, веселощами та щирим інтересом дитини.

Чим цікаві й важливі ці матеріали? Передусім тим, що вони містять різнопланові завдання — нейровправи, завдання на розвиток уваги, зорового сприймання, логічного мислення. І водночас усі вони спрямовані на стимулювання навички читання складів.

  • Наприклад, читаючи склади з літерою Б, дитині доведеться шепотіти чи читати голосно. Регулювання сили звуку сприятиме більшій зосередженості на тому, що написано. 
  • Розчитування Ж тренуватиме міжпівкульну взаємодію, оскільки в ньому треба буде показувати склади двома руками. 
  • Значна частина робочих аркушів на розчитування з ціє добірки містить, окрім складів, читання коротких слів і завдань, які сприятимуть розумінню прочитаного. 
  • Малечу зацікавлять розмальовки по складах. Така міститься в матеріалі з літерою Ф та Щ. Дитині буде цікаво розмалювати лицарський щит та фургон.

Надалі виберіть завдання, де зі складів потрібно утворити слова. Складайте з дитиною слова із частин, доповнюйте склади й утворюйте слова. Утворюйте разом якомога більше слів у такий спосіб, і дитина наочно бачитиме, що ціле слово складається із частин. Такі вправи допомагатимуть закріпити розуміння дітьми ритміки слова і покращуватимуть їхнє вміння читати.

5. Пропонуйте дитині читати короткі тексти по складах

На етапі, коли дитина вже може читати окремі слова по складах, варто переходити до читання коротких текстів по складах. Проте важливо врахувати кілька нюансів:

  • По-перше, завдання мають бути спрямовані не лише на техніку читання, а й на розуміння змісту прочитаного.
  • По-друге, перші тексти мають бути простими — бажано до десяти слів, але такими, що утворюють завершену думку. Тобто це мають бути не випадкові фрази, а короткі зв’язні історії чи ситуації, які дитині цікаво уявити.

Отож, після читання важливо перевірити, чи дитина зрозуміла зміст. Зробити це не складно: поставте кілька запитань по тексту, запропонуйте з’єднати слова з малюнками або відтворити ситуацію з тексту. Такі прості дії допоможуть не лише закріпити навичку читання, а й навчать дитину вдумливо ставитися до змісту слів, перевіряти розуміння прочитаного. 

Усі матеріали, які містять короткі тексти на читання по складах з цієї добірки, мають додаткові завдання, що зможуть перевірити рівень усвідомленості прочитаного. Крім того, в них є безліч інших цікавих та корисних для дошкільника завдань, які захоплять дитину своєю незвичністю. Іноді доведеться щось малювати по інструкції, наприклад кота. Або ж, навіть, складати паперового літачка. Ці барвиситі завдання з легкими, веселими, часто жартівливими текстами стануть улюбленими для кожної дитини.

6. Розвивайте відчуття ритму — воно допомагає читати

Насамкінець, варто нагадати: в основі читання лежить механіка, що базується на ритмі. Так, це не музика, але своя ритміка в мові є. Це стосується нашої, української мови з її складовою структурою. Тому, щоб дитина легко читала по складах, варто розвивати не лише мовлення, а й ритмічний слух і моторну координацію — адже здатність відчувати ритм і керувати рухами безпосередньо впливає на темп, плавність і точність читання. Дослідження показують, що діти з розвиненим відчуттям ритму швидше опановують навички читання, бо ритм допомагає мозку структурувати звукову послідовність.

Співайте, плескайте в долоні, барабаньте у такт, ритмічно рухайтесь. Можна на кожен склад у слові плескати або бити в барабан — це не лише весело, а й тренує слухову увагу.

Дуже корисно навчити дитину стрибати на скакалці. Під час ритмічних стрибків активізуються зони мозку, що відповідають за синхронізацію рухів, мови та сприйняття звуків. Це зміцнює нейронні зв’язки, необхідні для успішного навчання читанню.

А ще — читайте вірші. Римовані тексти мають природну ритміку, що формує мовне чуття. Через вірші, ритм, рухи й звуки дитина поступово відкриватиме для себе закономірності мови — і читання стане для неї не складним, а приємним та радісним процесом. Вірші слід читати чи не від народження. Пам’ятайте, що у процесі дитячого зростання немає нічого випадкового. І все, що ви вкладете в розвиток дитини, дасть свій результат, іноді не зовсім очевидний.

Авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання

Гість
Оцініть матеріал