Як навчити дитину писати
З’ясовуємо, які є необхідні навички, що їх потрібно розвивати в дитини, щоб легко навчити її писати, розповідаємо про базові заняття та вправи для розвитку цього навику
Якщо ваша дитина дошкільного віку і ви замислюєтеся, як навчити її писати, раджу провести експеримент.
Попросіть дитину намалювати малюнок, використовуючи різні типи ліній. Наприклад, це можуть бути будинок, сонце, паркан. Поспостерігайте за нею. Зверніть увагу на такі моменти:
1. Чи здатна дитина, не обертаючи аркуш паперу, змінювати напрямок штрихів, тобто чи може вона легко намалювати різні лінії – вертикальні, горизонтальні, косі? Якщо дитина обертає папір при малюванні, значить, що вона не в змозі змінювати напрямок штрихів за допомогою руки.
2. Чи не є розмір будинку надто маленьким? Якщо дитина любить малювати лише дрібні деталі, то її рука надмірно напружена.
3. Важлива навичка при письмі – точність рухів. Зверніть увагу, чи лінії на малюнку достатньо прямі та чи правильно відображено кути й нахили.
4. Чи правильно дитина тримає олівець? Чи не надто напружений вказівний палець; чи великий палець притиснутий до олівця подушечкою; чи достатньо притиснуті до руки безіменний та мізинець; чи кінець олівця розташовано паралельно руці?
Звертайте увагу на зазначені особливості за умови, якщо вже визначилася провідна рука дитини. Якщо ж дитина пише по черзі правою і лівою, слід порадитися із фахівцем, який допоможе визначити провідну руку. А потім можна вправлятися в письмі.
У результаті такого тесту ви, найочевидніше, самі зрозумієте, на чому зосередити свою увагу у процесі навчання дитини письма.
Чи важливо правильно тримати ручку при письмі?
Для виконання завдань щодо вдосконалення навички письма треба, щоб дитина правильно тримала ручку. Є лайфхаки, вправи та навіть спеціальні гаджети, що кріпляться на ручку, допомагаючи дитині швидше навчитися правильно її тримати. І повірте, якщо в дитини добре фізично розвинена рука і ви покажете їй, як правильно тримати олівець (може, вона не знала цього, бо їй ніхто досі не показував, як це робити), вона достатньо швидко почне писати й малювати так, як слід. На цьому етапі дитині важливо постійно допомагати: нагадуйте, як треба тримати ручку, якщо дитина раптом забула і схопила її неправильно. Поясніть дитині, чому важливо писати, правильно тримаючи ручку. Зверніться до дитини з такими словами: «Так простіше і легше для руки, так пишуть дорослі, а ти ж уже достатньо дорослий/доросла, щоб теж так писати».
Про зв'язок між дрібною моторикою та письмом
Якщо занадто напружена рука, це може означати, що вона недостатньо сформована для письма і дитині буде важко писати. Тому необхідно розвивати дрібну моторику. У давніші часи розвиток дрібної моторики в дітей відбувався природним чином, оскільки всі вони змалку були залучені до різної діяльності: прясти, лущити, сіяти, чистити, збирати ягоди, в'язати, вишивати тощо. Сучасні діти такого здебільшого не роблять, тому потрібні додаткові зусилля дорослих, щоб компенсувати нестачу ручної роботи. Є прямий зв'язок між розвитком руки та навичкою письма. Тому дрібна моторика таки дійсно важлива.
В чому суть цього зв’язку? Письмо вимагає координації десятків дрібних рухів: утримання олівця, регуляції сили натиску, плавності руху, переходів між лініями. Якщо дрібна моторика недостатньо сформована, дитині складно:
-
контролювати напрям руки;
-
утримувати постійну силу натиску;
-
виконувати точні рухи;
-
дотримуватися просторових меж (рядок, клітинка).
Зверніть увагу, наскільки впевнено почувається дитина, виконуючи звичайні побутові завдання відповідно до віку:
- чи легко вона вдягається та взувається;
- чи вміє зав'язувати шнурівки;
- чи вправно застібає ґудзики;
- чи правильно тримає ложку та виделку, коли їсть;
- чи може самотужки почистити банан, мандарин, варене яйце, полущити горох чи квасолю?
Обов’язково залучайте дитину до домашніх справ. Крім цього, щоб фізично зміцнити руки й зробити їх витривалішими, необхідні заняття на рукоході, турніку, різні вправи, де залучений увесь плечовий пояс. Якщо м’язи слабкі або тонус нестійкий, письмова дія стає виснажливою, дитина швидко втомлюється, букви «пливуть». Можна грати у веселу гру, коли дитина ходить руками, а дорослий тримає її за ноги. Обов'язково варто давати дитині завдання вирізати, працювати з пластиліном, солоним тістом чи глиною. Пластилін та тісто мають бути достатньо тугими, щоб до їхнього ліплення потрібно було докласти зусиль. Ліпіть веселих звірят та малюйте пластилінові картини, а з солоного тіста можна робити прикраси. Ось підбірка ідей щодо роботи з
Як розвивати графомоторну координацію
Якщо дитина обертає папір, коли треба змінити напрямок лінії, якщо вона не може провести рівну лінію, не дотримується необхідного нахилу та кута, це може означати, що в неї поки що не відпрацьовані графомоторні навички. Письмо вимагає сформованих ритму, плавності та злагодженої послідовності рухів. Поки ці рухи не автоматизовані, дитині важко одночасно стежити за змістом, орфографією й самим процесом написання. Добре розвинена дрібна моторика розвантажує робочу пам’ять і робить письмову дію більш керованою. Тому перед тим, як вчити дитину писати букви й слова, особливо прописом, важливо пройти достатній етап підготовки: виконати різноманітні завдання на розвиток графомоторики, які допоможуть відпрацювати різні типи ліній, сформувати «зв’язок око–рука», укріпити кисть, навчитися точно копіювати й писати за зразком.
Починати розвивати цю навичку варто задовго до того, як дитина безпосередньо сяде за написання букв. Ось кілька порад для дітей раннього віку:
- З малюками корисно викладати різні дрібні предмети по графомоторних доріжках. Це можуть бути гудзики, природні матеріали (шапинки жолудів, каштани, камінці тощо), помпони. На аркуші зобразіть доріжку, по якій дитині слід викласти, дотримуючись меж, дрібний матеріал. З дітками від трьох років можна пропонувати викладати в певній послідовності (наприклад, каштан жолудь тощо), це тренуватиме логічне мислення та зорову увагу, що теж важливе для письма. Готові доріжки можна завантажити.
- Пальчикове малювання не просто розвага, а природний, сенсомоторний спосіб, який допомагає дозріванню всієї системи «рука–око–мозок». При цій діяльності задіюються ті самі групи м’язів, які дитина згодом використовуватиме під час утримання олівця та письма.
Рухи стають точнішими, сильнішими та більш контрольованими. Пальчикові мазки та відбитки допомагають дитині відчути напрямок руху, межі площини, пропорції, форми. - Аплікації та малювання із залученням манки, солі, вати, круп, пластиліну формуватимуть якісні тактильні відчуття. Це важливо, бо для письма дитина повинна відчувати інструмент у руці, силу натиску, ковзання.
Коли дитина з раннього віку займається такою корисною творчістю, то вже з чотирьох років можна пропонувати їй завдання на розвиток графомоторних навичок, які безпосередньо пов’язані з письмом:
- Почніть із написання дитиною простих рівних ліній. Робочі аркуші обирайте цікаві. Наприклад, пропонуйте домалювати морквинки чи перекладини на драбинах.
- Пропонуйте перші не складні графомоторні доріжки та прості прописи, малювання геометричних фігур.
- Просіть дитину штрихувати горизонтальними, вертикальними та косими лініями. Заштриховувати можна будь-що. Наприклад, намальовану геометричну фігуру чи дах будинку на малюнку тощо. Важливо показати дитині, що всі лінії повинні бути в одному напрямку. Учіть дитину штрихувати виважено, не поспішаючи. Щоб закріпити цю навичку, нехай дитина виконає завдання з цього комплекту.
- Спонукайте дитину обводити трафарети та різні предмети. Наприклад, покажіть дитині, як намалювати ідеально рівне коло, обводячи склянку.
- Тренуйтеся з дитиною малювати різні хвилясті лінії та вигини.
- Наводити по різних типах ліній теж дуже корисна діяльність.
- Давайте дитині завдання копіювати фігури за зразком по точках. Копіювання по точках чи клітинках добре допомагає узгоджувати зорове сприйняття і координацію руки. Тому нехай дитина виконує багато таких завдань. До слова, діти охоче їх роблять.
- Дуже корисним є малювання по клітинках. Для цього ідеально підходять графічні диктанти та завдання на симетрію.
- Необхідними є завдання на домальовування. Домальовувати квіти, рибки, шубки в баранців, зимові візерунки тощо.
Чим малювання корисне для письма?
Коли батьки школярів жаліються, що дитина погано пише, часто причина полягає в тому, що дитина замало тренувалася малювати олівцями. В сучасному світі доступ до гаджета дитина має завжди, а олівці та папір заховані в шафі. А має бути навпаки. Після трьох років дитина повинна мати робоче місце з олівцями та папером, де при бажанні може сісти й помалювати. Це має бути лаконічний і не перевантажений іграшками простір, де завжди видно красиві гостренькі олівці, чистий папір та нове цікаве завдання з малювання.
Повірте, усі діти дошкільного віку люблять малювати, якщо їм дати таку можливість. А малювання вкрай необхідне, оскільки допомагає вдосконалювати рухи та навички, потрібні при письмі. І якщо ваша дитина ще досі не малює, негайно облаштуйте домашній простір так, щоб вона полюбила цю діяльність. І заберіть із поля зору дитини фломастери. Ними писати та малювати дуже легко, унаслідок рука не розвивається і не виробляється відчуття необхідного натиску. Якщо дитина довго пише чи малює фломастерами, їй буде складно перейти до олівців та ручки. Фломастери корисні у 2 роки, коли дитячій руці справді важко малювати олівцем. Але поступово фломастерів треба позбуватися, і в період активного навчання письма дитина має малювати лише олівцями та фарбами. Фломастери для малювання можуть повернутися в життя дитини, коли навички письма вже будуть достатньо сформовані.
Як навчити дитину писати букви?
Щоб запам’ятати візуальний образ літери, друкуйте їх. Використовуйте прописи друкованих літер. Вони спеціально розроблені так, що дитина спершу обводить букву по пунктирах, відпрацьовує елементи букви і, нарешті, пише її самостійно. Практикуйтеся з різними завданнями.
Щоб дитина навчилася писати прописні букви, зосередьте увагу дитини на:
- розташуванні букви в рядку;
- алгоритмі її написання;
- типах з’єднань літер між собою.
Поясніть дитині, що важливо знати, де починається написання кожної літери, а для цього треба орієнтуватися, де середина робочого рядка, верхня і нижня лінії. Дитина має дуже добре це засвоїти.
Надалі можна взятися до вивчення написання кожної літери. Для цього використовуйте спеціальні тренажери прописів. Далі зосередьтеся на коректності написання з’єднань між літерами.
Незамінний в навчанні письма генератор прописів допоможе вам надрукувати ті склад чи слово, які дитині необхідно навчитися писати саме зараз. Комбінуйте склади з різними типами з’єднань, пишіть слова, які цікаві вам із дитиною.
Щоб навчитися писати красиво, треба практикуватися. Сьогодні ми замислюємося, чому в минулому люди писали набагато красивіше. Відповідь досить проста: вони багато практикувалися. Заохочуйте дитину писати, пишіть разом охоче, не поспішайте й будьте терплячими. Вашій дитині все до снаги!
Автор: Наталка Бачко, фахівець із домашнього навчання.
